top of page

מפת למידה ורשימת סימון

ישנם רכיבים במודל שיכולים לשמש לצורך מעקב אחר השלמת פעילויות למידה, למשל: רשימת סימון ומפת למידה.

רכיבים אלה מאפשרים לבנות תהליך למידה ביחידה מסוימת בקורס, שמורכב מביצוע משימות שונות לאורך הדרך.

יתרונות השימוש במפת למידה וברשימת סימון:

המרצים יכולים לראות תמונת מצב של התקדמות הסטודנטים.

מסייע בארגון משימות, בייחוד ביחידות הוראה ללמידה עצמית ובקורסים בעלי משימות רבות.

מסייע לסטודנטים בניהול הלמידה.

רשימת סימון

רכיב רשימת הסימון ("צ'ק ליסט") מאפשר ליצור רשימות סימון
עבור משימות למידה שהסטודנטים צריכים להשלים במהלך הקורס.

אפשר ליצור רשימות סימון נפרדות לפי נושא, יחידת לימוד או ברמת הקורס ובדרך זו לאפשר לסטודנטים לעקוב באופן אישי אחר התקדמותם במשימות הלימודיות של פרויקט, יחידת הוראה בקורס, או במסגרת הקורס כולו.

מה במדריך?

איך ליצור רשימת סימון

איך ליצור רשימת סימון?

1. העבירו את כפתור "מצב עריכה" שבראש אתר הקורס, משמאל, למצב מופעל.

2. לחצו על "הוספת משאב או פעילות".

3. לחצו על לשונית "פעילויות" ובחרו ברכיב "רשימת סימון".

4. בתיבה "רשימת סימון" כתבו את שם הרשימה.

2.PNG

5. בתיבה "הקדמה" כתבו הנחיה או מידע על הפעילות.

2.PNG
2.PNG

ניתן ללחוץ על חלונית הסימון להצגת ההנחיה בעמוד הראשי של הקורס.

6. מתחת לכותרת "הגדרות" ניתן להגדיר:
   א. האם סטודנט יכול להוסיף פריטים נוספים לרשימה? כן/לא
   ב. האם סטודנט יכול להוסיף הערות לרשימה? כן/לא

3.PNG

כדאי לדעת - הפריטים שהסטודנטים מוסיפים נועדו לסייע לו בניהול המשימות שלה/שלו והם יופיעו רק אצלם/ן ולא למרצה או לסטודנטים אחרים.

7. בסעיף "עודכן על ידי" ניתן להגדיר מי רשאי לסמן סעיף כבוצע. 

4.PNG

8. הגדירו בסעיף "מורים יכולים להוסיף הערות" - כן, על מנת שתוכלו לכתוב הערה פרטנית ברשימת הסימון האישית של כל סטודנט.

3.PNG

9. אופציונלי - ניתן להגדיר "ציון מירבי".
(שימו לב שהציון ירשם בדו"ח הציונים בעת השלמת כל הסימונים ברשימה).

3.PNG

10. בסעיף "שליחת דוא"ל כאשר מושלמת רשימת הסימון" ניתן להגדיר שהסטודנט ו/או המרצה יקבלו מייל בעת השלמת כל המשימות המופיעות ברשימת הסימון.

10.PNG
איך להוסיף פעילויות

איך להוסיף פעילויות כגון: מטלה או בוחן
לרשימת הסימון?

ניתן להגדיר שרשימת הסימון תכיל באופן אוטומטי את הפעילויות המצויות באותו נושא (יחידת הוראה) או בקורס כולו.

למשל: רשימת סימון שמשוייכת ליחידת הוראה הכוללת מטלה ובוחן, רשימת זו תכיל את כל המטלה והבוחן של אותה יחידה,
בדרך זו רשימת הסימון תסייע הן למרצה והן לסטודנט לנהל את יחידת ההוראה. בנוסף, המרצה יכול לתת ציון על רשימה זו.

15.PNG
11.PNG
15.PNG

1. בסעיף "הצגת פעילויות הקורס ברשימה",
בחרו אילו פעילויות יופיעו ברשימה -

כל הפעילויות בקורס - בחרו "הקורס כולו
או
פעילויות ביחידה בה רשימת הסימון נמצאת - בחרו "יחידת ההוראה הנוכחית בקורס".

9.PNG

2. לחצו על כפתור "שמירת שינויים והצגתם".

שמירת שינויים והצגתם.PNG
איך לנהל את רשימת הסימון מצד המרצה

איך לנהל את רשימת הסימון מצד המרצה?

למרצה יש אפשרות לעקוב אחר סימוני הסטודנטים, לערוך את רשימת הסימון ולסמן השלמת פעילות ברשימת הסטודנטים.

1. בלשונית "צפייה מוקדמת" - המרצה יכול לצפות ברשימת הסימון שיצר.

16.PNG
16.PNG

2. בלשונית "צפייה בהתקדמות" - המרצה יכול לעקוב אחר סימוני הסטודנטים באופן רוחבי.

חשוב לדעת - ניתן ללחוץ על צלמית זכוכית המגדלת                על מנת לצפות ברשימה הפרטנית של הסטודנט.

וגם לסמן עבור הסטודנט השלמת פעילות או לכתוב לו הערה.

17.PNG
17.PNG
17.PNG
17.PNG

3. בלשונית "עריכת רשימת הסימון" - המרצה יכול לערוך את רשימת הסימון שיצר. 

18.PNG

ניתן להקליד פריט נוסף בחלונית ובסיום ללחוץ על כפתור "הוספה".

18.PNG
איך סטודנט יכול להיעזר ברשימת הסימון

איך סטודנט יכול להיעזר ברשימת הסימון?

הסטודנט/ית יכול/ה לעקוב אחר ההתקדמות האישית, לסמן לעצמו/ה את הפעילויות שהשלים/מה ואף לרשום הערות לצד המשימה. 


ציר ההתקדמות יתן לסטודנטים מדד על משימות שהושלמו בהתאם לתנאים להשלמת פעילות שהוגדרו ע"י המרצה.

לרשותכם דוגמה עם הנחיות להמחשה:

להוספת שורת משימה אישית, לחצו על "הוספת פריטים שלך".

11.PNG

בחלונית ההערה - ניתן לרשום הערה, לערוך או למחוק אותה בכל עת.

ניתן לסמן V אם המשימה הושלמה.

כדאי לדעת שהמרצה יכול לראות סימון פריט כבוצע וכן את ההערות שהסטודנט הוסיף לפריט.

מפת למידה

מפת למידה

רכיב מפת למידה (Learning map) מאפשר להבנות את תהליך הלמידה של הסטודנטים/יות, באמצעות ייצוג חזותי, בצורת מפה של מהלך הלמידה בקורס כולו או ביחידה מסוימת.

איך להוסיף מפת למידה לאתר הקורס

איך להוסיף מפת למידה לאתר הקורס?

1. הפעילו מצב עריכה בקורס.

2. לחצו על "הוספת משאב או פעילות" בנושא הרלוונטי.

3. בחרו את הפעילות "מפת למידה"

הרכיב בתוך טבלת הפעילויות ומשאבים.PNG

4. בהגדרות הרכיב, תנו שם למפת הלמידה.

מתן שם למפת הלמידה.PNG

5. בשדה "מפת למידה" הגדירו את צבע המקומות, צבע הנתיבים וצבע החיווי של משימה שהושלמה כפי שייראו על מפת הלמידה.

מקומות= הנקודות שמציינות את הפעילויות או המשאבים המקושרים למפת הלמידה

הושלם= השלמת הפעילויות המקושרות למפת הלמידה תקנה לסטודנטים/יות סימון V באותה נקודה.

נתיבים= סימון קטעי ה"דרך" בין כל נקודה לנקודה על המפה, קטעים המייצגים את מסלול הלמידה של הסטודנטים/יות.

הגדרת צבע המקומות הדרכים וחיווי ההשלמה.PNG

הכפתור "כיצד להשתמש בעורך" מספק הנחיות כיצד לבנות את הנקודות והנתיבים שביניהן.

6. בגלגל השיניים, סמנו את האפשרויות הרלוונטיות לכם/ן מתוך "הגדרות מתקדמות".

ניתן לקרוא על כל אחת מהאפשרויות בלחיצה על אייקון סימן השאלה.

כל ההגדרות המתקדמות מסומנות.PNG

7. סמנו V על מנת להציג את מפת הלמידה בעמוד הקורס.
אם לא מסומן, יוצג קישור כניסה למפת הלמידה.

8. בשדה "תמונת רקע" הוסיפו את תמונת הרקע שתשמש בסיס למפת הלמידה, באמצעות גרירה של קובץ תמונה ששמור במחשב.

לסיום שמרו שינויים.

שילוב תמונת הרקע.PNG
שמירת שינויים וחזרה לקורס.PNG
איך מגדירים באתר הקורס את הפעילויות המקושרות למפת הלמידה

איך מגדירים באתר הקורס את הפעילויות המקושרות למפת הלמידה?

עתה יש להגדיר את הפעילויות שהסטודנטים יצטרכו לבצע כך שיצטברו לתהליך למידה שלם.

1. הפעילו עריכה באתר הקורס.

2. הוסיפו את המשאבים /הפעילויות, שיהיו המשימות לביצוע של הסטודנטים/יות,

תחת נושא או יחידה כרצונכם.

דוגמאות לפעילויות שהוגדרו עבורן תנאים להשלמת פעילות.PNG

שימו לב:  יש להגדיר "תנאים להשלמת פעילות" לכל רכיב.

כך, אחרי קישור הרכיבים למפת הלמידה, השלמה של פעילות תתבטא בסימון V גם במפת הלמידה.

דוגמה לשלושת סוגי תצוגת דרך-בין רכיבים שלא נכנסו אליהם, בין רכיבים אחרי כניסה אבל ללא ביצו

איך מגדירים גישה לפעילויות המקושרות למפה אך ורק מתוך המפה?

ניתן להסתיר את רכיבי הפעילויות שהסטודנטים/יות צריכים להשלים, כך שלא יוצגו בעמוד הראשי של הקורס אך יהיו זמינות לגישה באמצעות לחיצה על הנקודה הרלוונטית בתוך מפת הלמידה

1. הפעילו עריכה באתר הקורס.

2. לחצו על 3 הנקודות האנכיות שליד שם הפעילות ובתפריט שייפתח בחרו "הסתרה"

אפשרות להסתרת פעילות מהסטודנטים.PNG

3. אחרי הסתרת הרכיב מהסטודנטים/יות, לחצו שוב על שלוש הנקודות, והפעם בחרו בתפריט שייפתח את האפשרות "הגדירו כזמין" על מנת להפוך את הרכיב לזמין לגישה מתוך מפת הלמידה

אפשרות להפיכת פעילות מוסתרת לזמינה.PNG

4. כך ייראה הקורס מנקודת מבט הסגל

המפה וכל פעילויותיה- מוסתרות.PNG

5. וכך ייראה הקורס מנקודת מבט הסטודנט/ית כאשר ניתן להגיע לכל הפעילויות הנדרשות להשלמה רק באמצעות לחיצה על הנקודה הרלוונטית בתוך מפת הלמידה

המפה וכל פעילויותיה- מוסתרות-מנק. מבט תלמיד.PNG
יצירת הנקודות על מפת הלמידה

איך יוצרים את הנקודות על מפת הלמידה?

השלב האחרון הוא שיבוץ הנקודות (המקומות) על תמונת מפת הלמידה וקישור המקומות למשימות שהוגדרו ב-Moodle.

1. הפעילו עריכה באתר הקורס.

2. היכנסו ל"הגדרות" ברכיב מפת הלמידה 

כניסה מחודשת להגדרות הרכיב לצורך שיבוץ הנקודות.PNG

3. בשדה "הגדרות כלליות" ניתן ללחוץ על הכפתור "כיצד להשתמש בעורך" ולעקוב אחר ההנחיות.

כפתור כיצד להשתמש בעורך.PNG

4. למשל, על מנת לשבץ נקודה חדש המקושרת לפעילות יש לבחור מקום על המפה וללחוץ עליו לחיצה כפולה. תיווצר נקודה חדשה בצבע שהגדרתם.

שיבוץ נקודה חדשה מתן שם וסטטוס עבורה.PNG

5. לחצו באמצעות קליק ימני על הנקודה שהצבתם על המפה על מנת לשייך לנקודה פעילות מאתר הקורס. בחלון "עריכת מקום", בחלונית הגלילה, בחרו מתוך הפעילויות בתפריט שייפתח, את הרלוונטית.

שיבוץ נקודה חדשה מתן שם וסטטוס עבורה.PNG

6. אם בנקודה זו הסטודנטים/יות צריכים לבצע את הפעילות הראשונה בתהליך הלמידה, סמנו את הנקודה כ"מקום התחלה". אם בנקודה זו הסטודנטים/יות יסיימו את המשימה האחרונה בתהליך הלמידה סמנו את הנקודה כ"מקום יעד". אם זו אחת הנקודות האחרות בתוך תהליך הלמידה אין צורך לסמן כלום.

מקום סיום.PNG
קביעת המקום כהתחלה או סוף מסלול.PNG

7. פעילויות שכבר שובצו ושויכו לנקודות קודמות יופיעו בצבע ירוק. כך ניתן לוודא מהי הפעילות הבאה שתרצו לשייך לנקודה שעדיין לא שובצה עבורה פעילות.

הגדרת מיקום בשיוך לפעילות תוך שהקודמות כבר סומנו.PNG

8. המשיכו בדרך זו לסמן נקודות על גבי המפה ולשייך להן פעילויות מתוך אתר הקורס.

אם ברצונכם לסמן גם את המסלול מנקודה לנקודה צרו גם את קטעי הדרך, באמצעות לחיצה אחת על כל אחת משתי הנקודות שביניהן יש "לסלול" דרך.

כך תיראה המפה אחרי שיבוץ נקודות ומסלול מנקודה לנקודה, ואחרי שיוך המשימות והפעילויות לכל נקודה.

המפה מוגדרת סופית.PNG

9. ניתן להזיז את מיקום הנקודות על גבי המפה באמצעות גרירת הנקודה.

ניתן גם להזיז את שם הפעילות ע"י גרירת תיבת הטקסט של השם למיקום אחר ביחס לנקודה.

שם הפעילות הניתן להזזה וגרירה על המפה.PNG
איך הסטודנטים מנהלים את הלמידה באמצעות מפת הלמידה

איך הסטודנטים/יות מנהלים/ות את תהליך הלמידה שלהם בעזרת מפת הלמידה?

1. מנקודת מבט הסטודנט/ית כל תהליך הלמידה יכול להתבצע מתוך המפה.

כך עשויה להיראות המפה לפני תחילת הלימוד.

הסטודנט/ית לוחצים על הנקודה הראשונה המוצגת ונכנסים לפעילות הראשונה.

מצב המפה לפני תחילת ביצוע.PNG

2. אחרי השלמת הפעילות, הנקודה תסומן ב-V והנקודה הבאה תהבהב.

מצב המפה אחרי ביצוע פעילות ראשונה.PNG

3. עם השלמת כלל הפעילויות הנדרשות המפה תיראה כך. 

מפה הושלמה עי סטודנט בר.PNG
bottom of page